МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 1-ГО КЛАСУ ТА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ - Р. Б. Шияна - 2017
ТИЖДЕНЬ 2. ТЕМА: «МІЙ/НАШ КЛАС»
Як створити безпеку і затишок у класі?
№ з/п |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
Індекс конкретного очікуваного результату |
|
I. |
Ранкова зустріч |
З увагою сприймає усні репліки вчителя і однокласників і доречно реагує на усну інформацію в діалозі. Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова. Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність іншого. Пояснює, що робити в ситуаціях небезпеки вдома, або в школі. Визначає коло осіб, які можуть надати допомогу в разі небезпеки |
2 МОВ 1.1-1 2 МОВ 1.8-2 2 ГІО 7.2-3 2 СЗО 2.1-1 2 СЗО 1.3-1 |
|
II. |
Встановлення правил поведінки у класі. Гра «Так – Ні» |
Використовує фактичний зміст для обговорення усної інформації. Ставиться з повагою до інших осіб. Висловлює свій погляд, шануючи гідність іншого. Коректно реагує на висловлювання, з яким не погоджується. Описує узвичаєні правила життя класу, пояснює їх значення для себе. Розпізнає, до чого можна торкатися, а до чого не можна в жодному разі. Пояснює, як правила та їх дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі |
2 МОВ 1.2-2 2 СЗО 4.4-2 2 ГІО 7.2-3 2 ІФО 4.2-1 2 ГІО 7.1-2 2 СЗО 2.1-4 2 СЗО 3.3-2 |
|
III. |
Перегляд відеоролика «Безпека у класі» |
Уважно сприймає відео фрагмент та називає його учасників спілкування, їхні дії та ознаки дій, робить висновок про настрій, емоції учасників спілкування, використовуючи відповідно слова-назви ознак предметів. Прогнозує наслідки різних дій, їхній плив на людину |
2 МОВ 2.4-7 2 ГІО 6.3-3 |
|
IV. |
Сюжетно-рольова гра «Облаштовуємо клас» (спільне створення комфорту й оновлення дизайну в класі: поповнення класної бібліотеки, облаштування куточку живої природи, ігрового осередка тощо) |
Пояснює, яка діяльність приносить і радість, і користь. Розрізняє ознаки добробуту людини. Складає перелік речей, необхідних для навчання. Пояснює, що не всі потреби можуть бути задоволені. Пояснює, чому людині потрібна доброчинність. Пояснює важливість добрих вчинків для людини та довкілля. Обирає тексти (книжки) для читання, може пояснити свій вибір. Описує книжки, які подобаються. Вирішує, що він / вона хотів би дослідити. Обговорює сюжетно-рольову гру, у якій брав участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило). Залучає однокласника/-цю до спілкування (робота в групі) |
2 СЗО 3.4-4 2 СЗО 3.4-5 2 СЗО 4.3-3 2 СЗО 4.3-2 2 СЗО 1.1-9 2 СЗО 1.1-10 2 МОВ 2.1-1 2 МОВ 2.1-2 2 ПРО 1.1-1 2 МОВ 2.1-1 2 ГІО 7.2-1 |
|
V. |
Виготовлення композиції із квітів «Спільний букет» (з фотографіями учнів) |
Аналізує зображення схем технологічної послідовності з допомогою дорослих, дотримується їх у процесі роботи (використання технологічних карт, графічних зображень, малюнків). Дотримується безпечних прийомів праці під час використання інструментів та пристосувань. Організовує безпечне робоче місце з допомогою дорослих (використання клею, інструментів та пристосувань із гострими частинами). Відтворює досліджувані геометричні форми (вирізає, наклеює, малює, моделює та ін.), використовуючи для цього не лише готові геометричні фігури і тіла, а й упізнані у предметах навколишнього світу. З допомогою дорослих або самостійно виготовляє виріб із застосуванням знайомих технологічних операцій з конструкційними матеріалами (використання паперу, ниток та інших матеріалів). Пояснює, яка діяльність приносить і радість, і користь. Демонструє іншим результати власної діяльності |
2 ТЕО 1.2-1 2 ТЕО 2.1-1 2 ТЕО 2.1-2 2 МАО 4.2-2 2 ТЕО 4.1-2 2 СЗО 3.4-4 2 ТЕО 1.5-1 |
|
VI. |
Рефлексія «Що символізує букет квітів?». Створення нової традиції у класі |
Ділиться своїми почуттями та емоціями від прослуханого, побаченого та створеного |
2 МОВ 1.8-1 |
I. Ранкова зустріч. Вітання
Запропонуйте учням стати у коло і разом з учителькою привітатися, супроводжуючи слова рухами рук.
Доброго ранку, доброго дня,
Бажаєте ви, і бажаю вам я.
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Кивають голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку, доброго дня,
Усмішки даруєм і добрі слова.
· Нагадайте дітям, що вони вітаються один з одним, вживаючи звертання (мамо, тату, Маріє Михайлівно, Миколко, Іринко, Олеже, Степанку).
ІІ. Встановлення правил поведінки у класі. Гра «Так - Ні»
Поясніть, що для комфортного перебування у класі нам потрібні правила поводження та їх дотримання. Запропонуйте учням подумати, який вимріяний клас вони б хотіли мати (чистий, охайний, затишний, тихий) і які правила для цього потрібні.
Дайте дітям трохи часу, щоби подумати над баченням ідеального класу (без цього правила виглядатимуть накинутими згори) і над тими діями, які приведуть до такого вимріяного класу. Цю вправу можна двоетапно проводити в малих групах (як ви бачите ваш вимріяний клас – як цього досягти). Можна подати один приклад, щоб дітям було легше зорієнтуватися:
Хочемо чистий клас – отож не смітимо.
Хочемо чистий клас – отож не смітимо.
Хочемо, щоб у класі було тихо – отож не шумимо.
· Зрозуміло, що кількість запропонованих групами правил буде невелика, тому збагатіть сформульовані учнями правила Вашими віршованими та обговоріть їх із дітьми. Спільно всім класом складіть правила поведінки в класі (кожне правило варто пояснити, як його дотримання впливає на безпеку та комфорт усіх дітей у класі).
Щоб уникнути зайвого галасу, можна запропонувати учням «Мішечок кричалок» (символічний мальований чи об’ємний яскравий мішечок, у який збираємо весь шум і зав’язуємо, промовляючи: «Тепер у нас весь зайвий галас під контролем». Коли у класі занадто шумно, звертаємося: «Хто мішечок кричалок розв’язав? Затягуємо міцніш мотузку».
Важливо скласти малюнкову угоду з правил, під якою кожен учень засвідчує свою згоду (друкує ім’я або малює свій символ). Варто проговорити з дітьми всі моменти порушення угоди.
1
Вчасно йди завжди до школи
Та не спізнюйся ніколи.
Вчись раніше пробудитись,
Щоб до школи не спізнитись.
Чому це важливо? Бо запізнення заважає іншим учням працювати в класі, а також можна пропустити багато цікавого, наприклад, ранкову зустріч.
2
Чемним будь, завжди вітайся
І при цьому — усміхайся.
Всіх вітай: дітей, батьків,
Друзів і учителів.
3
Слухай вчителя уважно
І веди себе поважно.
Щоб чогось не пропустити
Та все добре зрозуміти.
4
На уроці не гукай,
Завжди руку піднімай.
Там, де шум і крик буває
Працездатності немає.
5
На перерві в ігри грайся,
Бігай, але не штовхайся.
Як ведеш себе негоже —
Завжди травма бути може.
6
До порядку сам привчайся.
В роздягальні не штовхайся.
Одяг власний зберігай
І чужий не розкидай.
7
Школа – це твій рідний дім.
Будь господарем у нім.
Парти бережи і стіни
Скрізь поводь себе відмінно.
8
Книжка всім знання дає.
В кожній щось цікаве є.
То ж по книжці не малюй
Та не рви її, не псуй.
9
В нашій школі — учень ти.
Скрізь дотримуйсь чистоти.
Слідкувати завжди треба,
Щоб порядок був у тебе.
10
Підвіконня, любі діти,
Не для того, щоб сидіти.
Там хай квіточки стоять.
Діти ж поруч постоять.
11
В школу з книжкою ідіть.
Зайві ж речі не беріть.
Важкувато їх носити.
Про поставу треба дбати.
12
Наполегливо учися.
У житті це знадобиться.
Вчитись ти прийшов до школи -
Не забудь про це ніколи!
Проведіть гру «Так – Ні»
Учителька роздає кожній групі дітей малюнки із зображенням правил поведінки в школі. Діти повинні розглянути зображене на малюнку, обговорити, чи можна так поводитися в школі, як це зображено на малюнку.
· Результати обговорення позначити двома кольорами:
зелений – можна так поводитися в школі;
червоний – не можна так поводитися в школі.
Щоб перевірити, чи засвоїли учні правила, можна записати (у групах, парах) графічний диктант.
Коли я погоджуюся з правилом, пишу («так»), а коли ні, то Зразок записування: 1. Вітайся з учнями, вчителями, працівниками школи, батьками. 2. У класі бігай, кричи. 3. Грайся з друзями в ігри. 4. Не бийся. 5. Штовхайся. 6. Бережи власне майно. 7. Псуй парти, стільці, стіни, двері — це не твій дім. Запис учнів |
Можна індивідуально переглянути ролик «Шкільні правила»
https://www.youtube.com/watch?v=JYjjpmPIf64
ІІІ. Перегляд відеоролика про безпеку у школі / класі
· Наприклад, https://www.youtube.com/watch?v=p_QRMZzSI00 для прогнозування наслідків дій та їх впливу на дитину.
IV. Сюжетно-рольова гра «Облаштовуємо клас» (спільне створення комфорту й оновлення дизайну в класі: поповнення класної бібліотеки, облаштування куточку живої природи, ігрового осередку тощо)
1. Сформулюйте проблеми, які буде ілюструвати рольова гра:
- Чи подобається вам наша класна кімната?
- Чи комфортно вам в ній перебувати?
- Чи є щось таке, що ви хотіли б забрати з нашої кімнати?
- А, можливо, навпаки, хотіли б доповнити?
- Ми зараз пограємо з вами в гру «Облаштовуємо клас»
2. Розподіліть ролі між учнями («бібліотекарі», «біологи», «зоологи» (якщо в класі є «живий куточок»), «аніматори», «дизайнери» тощо).
3. Визначте завдання для окремих груп:
- Оглянути осередок, у якому могли б «працювати» представники «вашої» професії.
- Визначити, чи все, що є в осередку, забезпечує комфортне і якісне проведення часу в ньому. Якщо ні, то що можна було б змінити?
- Запропонуйте іншим учням свого класу зміни, які, на вашу думку, покращать відповідний осередок. Свої ідеї обґрунтуйте.
4. Подбайте, щоб учні мали достатньо часу на виконання цього завдання та презентацію результатів роботи групи. Спільно обговоріть доцільність та можливості реалізації кожної дитячої ідеї.
· Підбийте підсумки гри, поставивши запитання учням:
- Як ви себе почували в своїй ролі?
- Що сподобалось під час гри, а що – ні?
- Як цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
V. Виготовлення композиції «Спільний букет» із фотографіями учнів для ідентифікації тих дітей, які присутні у класі
Запропонуйте кожному учневі виготовити свою квітку на стеблі (див.: Технологічні картки можливих виробів). Попросіть учнів прикріпити до серединки квітки свою фотографію. Нехай кожна дитина покладе квітку у вазу. Це буде символ класної спільноти. Розкажіть дітям, що відсьогодні ця квітка символізуватиме присутність учня / учениці на уроках цього дня.
Технологічні картки можливих виробів:
VІ. Рефлексія
Запропонуйте цікаву класну традицію – коли дитина зайшла до класу, вона ставить квітку у спільну вазу, після закінчення уроків діти забирають свої квіточки і кладуть на парту.
· Поясніть, що так Ви, як учителька, глянувши на вазу, краще буде знати, хто присутній у класі.
· Підсумуйте, що квітка символізує дитину (діти – наші квіти).
· Запитайте в учнів, а що, на їхню думку, мав би символізувати букет квітів?
Як нам стати класною спільнотою?
№ з/п |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
Індекс конкретного очікуваного результату |
I. |
Ранкова зустріч «Що таке спільнота?» |
З увагою сприймає усні репліки вчителя і однокласників і доречно реагує на усну інформацію в діалозі. Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова. Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність іншого. Визначає з однокласниками важливість спільноти класу і пояснює свою думку |
2 МОВ 1.1-1 2 МОВ 1.8-2 2 ГІО 7.2-3 2 ГІО 5.1-1 |
II. |
Групова пантоміма-загадка «Наші спільні вподобання» (діти об’єднуються в групи за вподобаннями («читачі», «музиканти», «художники», «спортсмени», «водії» тощо) |
Імпровізує засобами пантоміми (міміка, жести), рухами. Підтримує і приймає інших. Об’єднується з іншими дітьми у групу для виконання навчального завдання. Лічить за правилами лічби об’єкти навколишнього світу(розташовані послідовно, по колу, хаотично). Використовує зібрані дані для спілкування щодо досліджуваної проблеми |
2 МОВ 1.7-5 2 МИО 1.2-3 2 СЗО 1.2-2 2 СЗО 4.4-6 2 МАО 3.1-1 2 МАО 1.1-2 |
III. |
Обговорення проблеми «Краще змагатися чи співпрацювати в спільноті?» з використанням ситуаційної вправи |
Формулює власну думку та захищає її. Описує узвичаєні правила життя класу, пояснює їх значення для себе. Описує й обмірковує свої права і обов’язки в класі. Встановлює дружні стосунки з дітьми своєї та іншої статі. Пояснює правила моральної поведінки вдома, у школі |
2 МОВ 1.6-4 2 ГІО 7.1-2 2 ГІО 7.1-3 2 СЗО 1.4-1 2 СЗО 1.4-3 |
IV. |
Змагання «Веселі старти» між двома командами. Рефлексія щодо змагань |
Бере участь у колективному виконанні творчого задуму (створення емблеми класу). Бере участь в естафетах, рухливих іграх. Уживає у мовленні кількісні і порядкові числівники при встановленні порядкового номера об’єкта відносно іншого. Співпрацює й досягає спільних командних цілей під час естафет, рухливих ігор. Здійснює вимірювання, використовуючи нестандартні мірки різного роду (стрічка, сірникова коробка тощо). Ділиться своїми почуттями та емоціями від прослуханого, побаченого та створеного. Діє відповідно до узгоджених правил. Уміє програвати, програючи, тисне руку супротивникові та дякує за гру. |
2 МИО 1.3-2 2 ФІО 1.3-1 2 МАО 3.1-3 2 ФІО 3.1-3 2 МАО 3.2-1 2 МОВ 1.8-1 2 ФІО 3.3-2 2 ФІО 3.3-3 |
V. |
Розучування пісні «Будуймо спільноту». Рефлексія щодо проблемного запитання |
Співає пісні |
2 МИО 3.2-1 |
I. Ранкова зустріч. Вітання
1. Для створення приємного настрою пограйте з дітьми в цю гру:
В цьому класі друзі всі: Я і ти, і ми, і ви. Добрий день, тому, хто зліва. Добрий день, тому, хто справа. Ми - одна сім ’я. |
(плеснути в долоні тричі) (плеснути в долоні тричі) (поворот наліво) (поворот направо) (розвести руки, показати на всіх) |
В цьому класі друзі всі: Я і ти, і ми, і ви. Не лякайся, той, хто зліва. Не лякайся, той, хто справа. Ми - одна сім ’я. |
(три клацання пальцями) (три клацання пальцями) (торкнутися плеча сусіда зліва) (торкнутися плеча сусіда справа) (розвести руки, показати на всіх) |
В цьому класі друзі всі: Я і ти, і ми, і ви. Пожалій того, хто зліва. Пожалій того, хто справа. Ми - одна сім ’я. |
(три плескання по грудях) (три плескання по грудях) (погладити по голові сусіда зліва) (погладити по голові сусіда справа) (розвести руки, показати на всіх) |
В цьому класі друзі всі: Я і ти, і ми, і ви. Помирися з тим, хто зліва. Помирися з тим, хто справа. Ми - одна сім ’я. |
(три плескання по колінах) (три плескання по колінах) (взяти за руку сусіда зліва) (взяти за руку сусіда справа) (розвести руки, показати на всіх) |
В цьому класі друзі всі: Я і ти, і ми, і ви. Усміхнись тому, хто зліва. Усміхнись тому, хто справа. Ми - одна сім ’я. |
(три притопи ногами) (три притопи ногами) (усміхнутися сусідові зліва) (усміхнутися сусідові справа) (розвести руки, показати на всіх) |
В цьому класі друзі всі: Я і ти, і ми, і ви. Любі гості, вчителі, Вас вітаєм щиро всі. Ми – одна сім’я |
(плеснути в долоні три рази) (плеснути в долоні три рази) (повернутися до, вчителів) |
2. Спільно з дітьми з’ясуйте значення слова «спільнота»:
- Що таке спільнота? (це означає, що в нас має бути щось спільне – завдання, які ми виконуємо, вчителька, друзі, спільна класна кімната тощо).
- Чи можна наш клас назвати спільнотою?
- Чому ви так думаєте?
3. Поясніть, що класна спільнота – це не лише спільнота нашого класу, а ще й гарна, весела спільнота. Покажіть жестом, яку «класну» (чудову) спільноту ми разом творитимемо.
II. Групова пантоміма-загадка «Наші спільні вподобання»
· Може стати продовженням ранкової зустрічі.
1. Запропонуйте дітям стати в коло. Нехай кожна дитина по черзі називає своє ім’я і жестами, мімікою зображає улюблене заняття (малювання, плавання, читання, гра на музичному інструменті, мандри тощо).
2. Попросіть дітей об’єднатися у групи за улюбленими заняттями.
3. Дайте завдання у групі полічити кількість дітей.
· Зробіть висновок, що ми різні, маємо свої вподобання, але творимо спільноту, і від нашого розмаїття спільнота сильніша.
III. Обговорення проблеми «Краще змагатися чи співпрацювати в спільноті?»
Сформулюйте перед учнями проблему і запропонуйте обговорити її в малих групах, сидячи за столами.
Перед цим розкажіть, що у кожній спільноті є дух змагання – хтось хоче виготовити кращу саморобку, знайти цікавішу інформацію чи заспівати краще пісню. Бути кращим за інших – природно. Однак дуже часто прагнення бути кращим затьмарює дух спільноти, вносить сварки і непорозуміння.
· Наведіть приклад дівчинки Тетянки, щоб полегшити учням завдання.
Тетянка прийшла до школи на тиждень пізніше за своїх однокласників. Вона разом із батьками була на морі, тому пропустила перше вересня і знайомство з класом. Її батьки були певні, що Тетянка все наздожене, адже вона було дуже розумною дівчинкою.
Тетянка завжди хотіла бути найкращою – ходити у найкращій сукенці, мати найкращий ранець, носити найкращі заколки. Дуже часто так воно і було – вона вирізнялася модним і яскравим одягом, чудовою зачіскою. Однак коли
Тетянка прийшла до класу, то зрозуміла, що тут не звертають уваги на її яскраві речі. Бо діти працюють у групах і цінують не марку мобільного телефона, а вміння товаришувати, допомагати, жартувати, спільно розв’язувати завдання.
Тетянці було сумно, що перші дні ніхто не зважав на її красивий одяг. Тому на перервах вона стояла, втупившись у телефон і заздрісно дивлячись, як бавляться у павучка її однокласники. Аж одного разу до Тетянки підійшов Сергійко, запросив до гурту і показав, як бавитися. Виявилося, що всі однокласники Тетянки – дуже веселі, вони радо допомогли Тетянці позбутися непевності і навчитися правил гри. І вже за кілька хвилин діти бавилися разом.
Цього дня Тетянка, ідучи щасливою додому, задумалася про таке: що краще – змагатися чи співпрацювати у спільноті? І дала собі чітку відповідь…
· Запитайте в дітей, як відповіла Тетянка на своє запитання і як би відповіла кожна група.
· Зробіть висновок, що у спільноті краще не змагатися, а співпрацювати, тоді результат буде вагомішим.
IV. Змагання «Веселі старти» між двома командами одного класу
1. Завдання цієї вправи – не лише сприяти зміцненню здоров’я учнів, дати можливість дітям випробувати себе в різних соціальних ролях, а й інтегрувати дітей у велику «класну» спільноту. Про це обов’язково скажіть дітям перед змаганнями і застережіть, що бавитися будемо щоразу у різних (динамічних командах), щоб максимально пізнати один одного.
2. Ще раз нагадайте, що для нашої безпеки треба бути дуже уважним і дотримуватися правил гри.
Місце проведення: спортивна зала.
Інвентар: свисток; стійки; баскетбольні та набивні м’ячі; одноразові стаканчики; гімнастичні палиці; обручі; мішки; кубики.
Умови проведення: у змаганнях беруть участь змішані динамічні команди учнів 1-го класу.
Орієнтовний перелік можливих видів змагань:
СТРИБКИ КЕНГУРУ (естафета між двома командами)
Потрібно пробігти, а точніше проплигати певну відстань, затиснувши між колінами тенісний м'яч або сірникову коробку. Якщо м'яч або коробка падає на землю, «кенгуру» піднімає його, знову затискає колінами і продовжує біг. Перемагає та команда, що показала найкращий час.
ПОДОРОЖ СТЕЖИНКАМИ
Кольоровою крейдою на асфальті намалюйте кілька "стежок" різного кольору, що переплітаються. Гравці, вибравши свою "стежку", намагаються якнайшвидше дійти, дібратися до кінця шляху. Хто першим опиниться біля мети – переможець.
«БАБА-ЯГА» (естафетна гра)
Використайте просте відро як ступу, додайте мітлу – швабру, і реквізит для «Баби-Яги» готовий. Учасник встає однією ногою у відро, інша залишається на землі. Однією рукою він тримає відро за ручку, а в іншій руці – швабру чи мітлу. Так необхідно пройти всю дистанцію і передати ступу і мітлу наступному учасникові.
ЗОЛОТИЙ КЛЮЧИК
Учасникам гри доведеться зобразити шахраїв із казки "Золотий ключик". Запросіть до гри дві пари. У кожній парі буде «Лисиця Аліса» і «Кіт Базиліо». Той, хто Лисиця, згинає в коліні одну ногу і, притримуючи її рукою, разом з Котом, у якого зав'язані очі, обнявшись, долають задану дистанцію. Пара, що "дошкандибала" першою, отримує "золотий ключик" – приз.
МИ ВСІ ДРУЖНІ ДІТИ
Учасникам гри запропонуйте якомога довше пострибати з качалкою (між ногами, у руках), розбившись на пари, трійки, четвірки гравців.
МІСЯЧНИЙ М'ЯЧ
Чудова гра для однієї команди, яка розвиває координацію, швидку реакцію і товариськість.
Для гри використовуйте добре надутий пляжний м'яч. Завдання команди - протримати м'яч у повітрі якомога довше (зрозуміло, б'ючи по ньому), не дати йому впасти на землю. Перемагає команда, яка протримає м'яч у повітрі довше за іншу.
ТУНЕЛЬ
Гравці діляться на дві команди і шикуються в колони по два, взявшись за руки, одна колона паралельно до іншої. За Вашим сигналом діти, що стоять в колонах останніми, біжать вперед під піднятими руками гравців і встають попереду своєї колони, піднявши руки вгору. Це є сигналом для задніх, і вони виконують те ж, що і попередня пара. Виграє команда, гравці якої першими закінчать пробіжку.
ЗАЙЦІ І МОРЖІ
Дві команди розташовуються на особистих лініях майданчика обличчям один до одного. Посередині майданчика накресліть лінію. Гравці присідають і беруться руками за щиколотки. За сигналом усі одночасно починають просуватися вперед, одна команда назустріч іншій. Руки не можна відривати від щиколоток. Дійшовши до лінії, гравці повертаються назад до своєї лінії стрибками (як зайці). Капітан команди, коли останній гравець перетнув лінію майданчика, голосно оголошує: "Всі вдома!" Перемагає команда, всі гравці якої швидше прийдуть до фінішу.
З КУПИНИ НА КУПИНУ
Гравці діляться на кілька команд і шикуються в колони по одному близько до стартової лінії. Перед кожною колоною від стартової до фінішної лінії (10-15 м) накресліть 10-12 кругів (купин) діаметром 25-30 см. На Вашу команду гравці, які стоять першими, починають стрибати з купини на купину, а досягнувши фінішної лінії, повертаються назад бігом. Хто прибіг першим, тій команді даємо бал. Гру проводимо кілька разів і на закінчення підраховуємо, хто персонально набрав більшу кількість балів і яка команда за кількістю виграшів стала першою.
ДО СВОЇХ ПРАПОРЦІВ
Об’єднайте дітей у команди. Всім командам дати предмет різного кольору. За сигналом всі танцюють під музику. Музика закінчується – усі зупиняються і заплющують очі. Капітани підходять до вчителя, а той шепоче, як їм встати. Далі вмикаємо музику, всі розплющують очі і шукають капітана з предметом свого кольору. Варіанти: якщо капітан піднімає предмет вгору однією рукою, то команда шикується в колону, якщо в бік – у шеренгу, якщо обидві руки вгору – у коло.
БІГ З ОБРУЧАМИ
На лінії старту перед кожною командою лежить обруч. За сигналом усі учасники стають в обруч і, піднявши його на висоту пояса, у цьому положенні біжать до прапорця (10-15 м), огинають його і повертаються назад.
Виграє команда, яка повернеться до лінії старту першою, зберігши положення обруча на висоті пояса.
ПЕРЕНЕСЕННЯ ВАНТАЖУ НА ГОЛОВІ
На лінії старту капітан кладе на голову мішечок з піском. Рухаючись швидким кроком, він повинен, не торкаючись до мішечка, перетнути лінію фінішу, зняти з голови мішечок і бігти до команди. Торкаючись рукою наступного гравця, він передає естафету, а сам йде в кінець колони.
ХТО ШВИДШЕ
Перед кожною командою кладуть 2 обручі на 3 м один від одного. За сигналом ведучого капітани біжать до першого обруча, беруть його руками, через голову протягують його і залишають на місці. Це ж саме вони роблять із другим обручем. Потім біжать назад. Торкаючись рукою наступного гравця, вони передають естафет, а самі йдуть в кінець колони.
Перемога присуджується команді, яка найшвидше і без помилок закінчить завдання.
САДЖАННЯ ОВОЧІВ
Гравець, що стоїть попереду, є капітаном. Він тримає в руках мішечок із картоплею та цибулею (можна використовувати кубики, кеглі). На фінішній смузі – коло для кожної команди. За сигналом ведучого капітани команд біжать до своїх кіл і "садять" картоплю та цибулю – по одному овочу в кожне коло. Потім перші учасники повертаються до своїх команд і передають мішечки наступним гравцям. Гравці, взявши мішечки, біжать збирати картоплю і цибулю і т.д.
Правила: Гравці не виходять за лінію старту без мішечка. Якщо овочі впали, їх слід підняти й тільки після цього можна бігти.
БІГ ІЗ НАДУВНИМИ КУЛЬКАМИ
Капітани команд отримують по столовій ложці. На ложку покладіть надуту кульку. Учасники повинні донести кульки до стіни і повернутися назад. Прийшовши на старт, вони передають естафету наступному гравцеві.
Якщо кулька впала з ложки, її треба підняти і продовжити естафету. Не можна притримувати кульку рукою. За це нараховуються штрафні бали.
КАНАТОХОДЕЦЬ
Кожен учасник естафети повинен пройти по накресленій на підлозі лінії. Не можна заступати з неї на підлогу. Для рівноваги можна користуватися руками. Перший гравець, пройшовши етап, передає естафету наступному гравцеві.
БІГ У МІШКАХ (ПО ОДНОМУ)
Перші учасники команд надягають мішки на ноги і біжать 3-5 м. Добігши до стільця, знімають мішок, кладуть його на стілець і повертаються до своїх команд. Підбігши до наступних гравців, вони торкаються їх рукою і ті біжать до стільця, надягають мішки і повертаються в них... Естафета продовжується доти, поки останній гравець не закінчить змагання.
ВЛУЧ У ЦІЛЬ
Кожен учасник команди кидає м'яч у баскетбольний кошик з відстані 3-х метрів. За кожне попадання нараховуємо 1 бал. Перемагає команда, що набрала найбільшу кількість балів.
ЗБЕРЕЖЕМО КУЛЬКУ
Трьом учасникам від кожної команди прив'язують до правої ноги надувну кульку. Вони повинні протриматися з нею і постаратися пробити кульку свого суперника. Виграє команда, чий гравець залишився з кулькою на нозі.
ЕСТАФЕТА "СТРИБКИ НА ОДНІЙ НОЗІ"
Завдання для команд - прострибати на одній нозі до стіни і бігом повернутися назад.
ЕСТАФЕТА зі скакалкою
Доскакати на скакалці до стіни і бігом повернутися назад.
ЕСТАФЕТА з тенісним м’ячиком
На ложці лежить тенісний м’ячик. Його треба донести до стіни і повернутися назад.
ЕСТАФЕТА з обручем
1 варіант. Перший гравець котить обруч попереду себе до стіни, повертається назад бігом, несучи обруч так, щоб він не торкався підлоги, і передає обруч наступному гравцеві.
2 варіант. Перший гравець залазить в обруч, біжить до протилежної стіни і назад. Потім захоплює обручем другого гравця, вони разом біжать до стіни і повертаються назад за третім гравцем і т. д.
КОНКУРС «ОДЯГНИ КАПІТАНА»
Інвентар: светри; чоботи; куртки; шапки; шарфи; рукавиці.
За сигналом ведучого перший учасник біжить до капітана, одягає на нього одну річ і повертається до команди, плескає в долоні і таким чином передає естафету наступному гравцеві. Перемагає команда, яка швидше та охайніше одягне свого капітана.
3. Рефлексія щодо змагань
Після закінчення «Веселих стартів» ще раз підкресліть кілька цінних речей, які дали нам змагання: ми навчилися дотримуватися правил, бо так бавитися безпечно, ми побачили, що кожен із нас може вигравати (і це приємно), а може і програвати (це трохи сумно). Але людина вважається сильною не тоді, коли вміє вигравати, а тоді коли з честю вміє програвати.
Тому дуже важливо після змагань привітати переможців (поплескати для них), потиснути один одному руки і подякувати за гру тим, хто зазнав поразки (їм теж належать оплески).
V. Розучування пісні «Будуймо спільноту». Рефлексія стосовно проблемного запитання
Під час виконання цієї пісні варто стояти в колі й під час співу кожного куплету виконувати певні рухи: під час виконання першого куплету при слові «Я» показуємо на себе, другий куплет – при слові «ти» показуємо на друга, що поруч, третій і четвертий куплети – при слові «він» та «вона» показуємо на того, хто навпроти, п’ятий куплет – при слові «ми» показуємо на всіх нас, розводячи руки, шостий куплет, співаючи про Ісуса, підводимо голови до неба, сьомий куплет – малюємо руками серце при слові «любов».
· Після виконання цієї пісні запитайте у дітей, чи сьогоднішній день допоміг їм стати класною спільнотою?
Пісня «Будуймо спільноту»
Це я, це я будую спільноту, (3)
Будую спільноту.
Через гори-доли, через океан,
Йдімо в усі краї, творім спільноту.
Це ти, це ти, будуєш спільноту,(3)
Будуєш спільноту.
Через гори-доли, через океан,
Йдімо в усі краї, творім спільноту.
Це він, це він, будує спільноту,(3)
Будує спільноту.
Через гори-доли, через океан,
Йдімо в усі краї, творім спільноту.
Вона, вона, будує спільноту, (3)
Будує спільноту.
Через гори-доли, через океан,
Йдімо в усі краї, творім спільноту.
Це ми, це ми, будуєм спільноту,(3)
Будуєм спільноту.
Через гори-доли, через океан,
Йдімо в усі краї, творім спільноту.
Ісус, Ісус3, будує спільноту,(3)
Будує спільноту.
Через гори-доли, через океан,
Йдімо в усі краї, творім спільноту.
Любов, любов, будує спільноту,(3)
Будує спільноту.
Через гори-доли, через океан,
Йдімо в усі краї, творім спільноту.
___________________________________________
3 Кажуть, що куплет із пісні не викинеш, однак цей куплет пісні варто співати тільки тоді, коли Ви впевнені, що всі діти Вашого класу та їхні батьки – християни.